Popularitas Selebriti sebagai Komoditas Politik

Choiriyati, Wahyuni and Wiendijarti, Ida Popularitas Selebriti sebagai Komoditas Politik. Jurnal Ilmu Komunikasi Terakreditasi, 9 (2). pp. 128-142. ISSN 1693-3029

[img]
Preview
PDF (Jurnal ILmu Komunikasi Terakreditasi)
Download (246Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract The practices of stereotyped as a female artist in the party political pollster, conducted by the method of Fairclough with Critical Discourse Analysis. This research refers to the opinion that analysis was based on the big question, how to connect the text with the micro and macro social context. Great attention from this research was to see how the language user brings a certain ideological values on text. Language is seen as the perspective that carries certain consequences. Language is socially and historically is a form of action, in a dialectical relationship with social structure. Therefore, the analysis should focus on how language was formed and shaped fromsocial relationships and social context. This study to see Rubric of figures in Tempo magazine which covering celebrity politicians. Based on the overall results of this study, it can be concluded that the subordination of patriarchy is in immortalized in the text produced by the crew of the media, in this reporter through the selection process, involving an ideology that is not sensitive to the interests of politicians defending female celebrities in the political sphere. Abstrak Banyak partai politik menggunakan artis perempuan sebagai pengumpul suara dalam pemilihan umum(pemilu). Riset ini bertujuan mendeskripsikan upaya-upaya membongkar praktik stereotip artis perempuan sebagai pengumpul suara di partai politik, dilakukan dengan metode Critical Discourse Analysis Fairclough dengan melihat hubungan teks yang mikro dengan konteks masyarakat yang makro. Titik perhatian riset ini adalah melihat bagaimana pemakai bahasa membawa nilai ideologis tertentu dan dianalisis secara menyeluruh.Bahasa dilihat sebagai perspektif yang membawa konsekuensi tertentu. Bahasa secara sosial dan historis adalah bentuk tindakan, dalam hubungan dialektik dengan struktur sosial.Analisis harus dipusatkan pada bagaimana bahasa itu terbentuk dan dibentuk dari relasi sosial dan konteks sosial tertentu. Kajian ini menemukan dinamika Rubrik Pokok dan Tokoh yang termuat dalam majalahTempo mengenai liputan selebriti politisi. Terdapat subordinasi patriarki yang dilanggengkan dalam teks yang diproduksi oleh awak media (dalam hal ini wartawan) yang telahmelalui proses seleksi gatekeeping dengan melibatkan struktur redaksi media yang bersangkutan. Kata kunci: ideologimedia dan selebriti politisi

    Item Type: Article
    Subjects: 300 Ilmu Sosial
    Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Komunikasi
    Depositing User: lestari puji
    Date Deposited: 22 Mar 2012 10:18
    Last Modified: 22 Mar 2012 10:18
    URI: http://repository.upnyk.ac.id/id/eprint/2456

    Actions (login required)

    View Item