Kajian Produksi Pesan Iklan Ambient Media

Sukma Wijaya, Bambang (2011) Kajian Produksi Pesan Iklan Ambient Media. Jurnal Ilmu Komunikasi Terakreditasi, 9 (3). pp. 338-353. ISSN 1693-3029

[img]
Preview
PDF (Jurnal Ilmu Komunikasi Terakreditasi) - Published Version
Download (571Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract This study aims to uncover the knowledge used by creators in producing the message of ambient media ad and compare it with Action Assembly Theory of John Greene. It is a message production theory which states that a message is formed from several knowledges possessed and managed by communicator. By using exploratory-qualitative method through an interpretive approach, the researcher in-depth interviewed some informants of ambient media ad creators from various backgrounds, ranging from executive creative director to visual communication design student who ever win an ambient media ad competition. The research findings indicate that the creators of ambient media ad use subjective knowledge derived from personal experience and objective knowledge derived from creative brief as content knowledge in producing the message of ambient media ads. Further, in addition to ‘content knowledge’and ‘procedural knowledge’ as mentioned in Action Assembly Theory, ambient media ad creators also use ‘context knowledge’ in producing the message. This context knowledge even has a crucial role in shaping consumer audience’s experience towards the message as a typical characteristic of ambient media ads. Abstrak Penelitianinibertujuanmendeskripsikan pengetahuan-pengetahuanyangdigunakankreator dalam memproduksi pesan iklan ambient media danmembandingkannya dengan teori produksipesan ActionAssembly Theory dariJohnGreene.Denganmenggunakanmetode kualitatif-eksploratorismelalui pendekatan interpretif, penelitimewawancarai secaramendalambeberapa subjek atau informan yakni kreator iklan ambientmedia dariberbagailatar belakang yaitu; pengarah kreatifeksekutifdanmahasiswa DesainKomunikasiVisual (DKV) yang karya iklan ambientmedia-nya pernahmemenangkan lomba. Hasilpenelitian ini ditemukan bahwa kreator iklan ambientmediamenggunakanpengetahuan subjektif yang berasal daripengalaman pribadi dan pengetahuan objektif yang berasal dari kalimat (brief) kreatif sebagai pengetahuan isi (content knowledge) dalammemproduksi iklan ambient media. Peneliti juga menemukan bahwa content knowledge dan procedural knowledge seperti yang terdapat dalam Action Assembly Theory, kreator iklan ambient media juga menggunakan context knowledge dalam memproduksi pesan, bahkan pengetahuan ini memiliki peran sangat penting dalam membentuk pengalaman khalayak konsumen terhadap pesan yangmerupakan ciri khas iklan ambientmedia. Kata kunci: iklan ambientmedia, pengetahuan isi, pengetahuan procedural, dan pengetahuan konteks.

    Item Type: Article
    Subjects: 300 Ilmu Sosial
    Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Komunikasi
    Depositing User: lestari puji
    Date Deposited: 22 Mar 2012 10:19
    Last Modified: 22 Mar 2012 10:19
    URI: http://repository.upnyk.ac.id/id/eprint/2510

    Actions (login required)

    View Item